محصول ایران | تهیهکننده: کوروش عطایی و آزاده موسوی
خلاصه داستان:
«در جستجوی فریده» دربارهی زنی به نام فریده است که چهل سال پیش در حرم امام رضا(ع) رها شده و بعد از انتقال به شیرخوارگاه توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته شده و به هلند برده میشود. فریده که در طول این سالها بهخاطر ترس از سفر به ایران و عدم تمایل خانوادهاش به وطن بازنگشته، چند سالیست از راه دور جستوجویی را برای پیدا کردن خانوادهی واقعیاش شروع کرده و حالا برای اولین بار به ایران سفر میکند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعیاند خانوادهی واقعی او هستند، ملاقات کند...
درباره مستند: فیلم در جستجوی فریده (Finding Farideh) مستندی درام به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی مشترک کوروش عطایی و آزاده موسوی است که در سال 1397 تولید و در سال 1403 منتشر شد؛ در جستجوی فریده فیلم زوج هنرمند آزاده موسوی و کوروش عطائی است؛ این دو کارگردان که پیش از این مستند موفق از ایران یک جدایی را ساخته و با استقبال مخاطبان رو به رو شده بودند، در اثر جدید خود در جستجوی هویت گم شده یک ایرانی بر آمدهاند؛ در جستجوی فریده در یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت خوش درخشید و چهار جایزه مهم بهترین تدوین، بهترین موسیقی، بهترین فیلم و جایزه ویژه دبیر جشنواره را از آن خود کرد؛ همچنین برنده تندیس بهترین فیلم جشن بزرگ سینمای ایران نیز شده است؛ در جستجوی فریده داستان دختری رها شده در حرم امام رضاست؛ دختری که چهل سال پیش در حرم جا گذاشته شده و به شیرخوارگاه سپرده شده بود؛ این دختر به زوجی هلندی واگذار شده و در همان نوزادی از ایران خارج میگردد و تمام چهل سال زندگیاش را با هویتی نامشخص و در خانوادهای هلندی، در آمستردام بزرگ میشود؛ زوج هلندی چند سال پس از به سرپرستی گرفتن دخترک، بچهدار میشوند و اولین تلنگر هویت نامشخص و غریبه بودن فریده زمانی زده میشود که مادر هلندی در دوران بارداریاش خطاب به فریده میگوید که برادرش از شکم مادر به دنیا میآید اما او از کشوری دیگر به اینجا آمده است؛ فریده که رنگ پوست روشن و چشمان سبز و آبی اروپاییها را ندارد، از همان روزهای نخست مدرسه دچار بیگارنگی فرهنگی میشود؛ او میداند متعلق به آن کشور و خانواده نیست و تمام چهل سال زندگیاش را در اندوه این هویت نامشخص میگذراند؛ تا اینکه بعد از چهل سال بالاخره تصمیم میگیرد به ایران بازگردد تا شاید خانوادهاش را، همان کسانی که رهایش کرده بودند پیدا کند؛ در جستجوی فریده فیلمی خوش ساخت و روان است که موضوعی تکراری را از منظری متفاوت بیان میکند؛ فیلم کلیشه گمشدگی را در دست دارد اما با پرداخت خوب روایت، فیلمی متفاوت و تاثیرگذار خلق میکند؛ فریده بر ترسهایش غلبه کرده و به ایران میآید؛ در ایران سه خانواده مشهدی انتظارش را میکشند، خانوادههایی از قشر فرودست جامعه. فریده با نگار دوست ایرانیاش که مترجم اوست و شاید بخشی از همان هویت گم شدهاش نیز باشد، همراه شده و به دیدار سه خانواده میرود؛ خانوادههایی که هر کدام امیدی بر پیدا کردن فرزند از دست رفتهشان بستهاند؛ اما فریده فرزند هیچ کدام از این خانوادهها نیست؛ او بی آنکه خانواده اصلیاش را پیدا کند، به سوی سرزمینی که سرزمینش نیست باز میگردد؛ اما این بار با قلبی سرشار از مهر و هویتی که بخش زیادی از آن را پیدا کرده است؛ روایت فیلم به اندازه کافی جذاب است که انگیزه دنبال کردنش را به مخاطب بدهد؛ اما مهمتر از همه میزان درست هر عنصر و قصه در فیلم است؛ فریده مهمترین بخش داستان است؛ او شخصیت اصلی قصه بوده و گرههای زندگیاش، گرههای داستانی فیلم را میسازد؛ رعایت کردن همین نکته به ظاهر ساده، مهمترین ویژگی خوش ساخت بودن فیلم در جستجوی فریده است؛ کارگردانان فیلم به اندازه کافی از هر حس و قصهای در آن ترزیق کردهاند؛ آنها امید و ناامیدی را با هم به خورد مخاطب میدهند؛ در جاهایی مخاطب را میخندانند و اشک و آه فیلم را هم آن قدر غلیط نمیکنند که مخاطب آن را پس بزند؛ این فیلم در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد؛ این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار 2020 معرفی شد؛ در جستجوی فریده با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ساخته شده است؛
عوامل تولید مستند 88 دقیقهای «در جستجوی فریده» عبارتند از: کارگردانان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی؛ صدابردار: حسن شبانکاره؛ تدوینگر: حمید نجفیراد؛ صداگذار: انسیه ملکی؛ موسیقی: افشین عزیزی؛ طراح پوستر: علی باقری؛ مدیر تولید و عکاس: شاهین دانشفر؛ دستیار کارگردان: صدف صادقیانپور؛ تهیهکنندگان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.