فیلم موسی کلیم الله؛ داستان زندگی حضرت موسی (ع) را در سه مرحله مختلف از عمر او روایت میکند: کودکی، میانسالی و پیری. این فیلم که به نوعی پیشنمایش سریال تاریخی پرهزینهای به حساب میآید، به بخشهایی از دوران کودکی حضرت موسی میپردازد و چالشها و اتفاقات مهم زندگی او را در این دوران به تصویر میکشد.
موسی کلیمالله با کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و نویسندگی مشترک حاتمیکیا و فرجالله سلحشور ساخته شده است. این فیلم که با استفاده از فناوری پیشرفته «تولید مجازی» تولید شده، یکی از نخستین تجربیات سینمای ایران در این زمینه به شمار میرود. پروژهای که ابتدا به صورت سریال تلویزیونی برنامهریزی شده بود، پس از تغییراتی در فیلمنامه و انتخاب رویکرد سینمایی، در قالب سه فیلم مستقل به نمایش درخواهد آمد. اولین بخش از این پروژه در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.
بقیه عوامل فیلم موسی کلیم الله هم از این قرار است؛ نویسنده و کارگردان: ابراهیم حاتمیکیا، تهیهکننده: سیدمحمود رضوی، مجری طرح و مدیر تولید: بهزاد هاشمی، مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری، تدوین: پیمان علیزاده و ابراهیم حاتمیکیا، موسیقی متن: کارن همایونفر، مدیر هنری: کیوان مقدم، جلوههای بصری (ویرچوال/ ویژوال): علیرضا واعظ، طراح چهرهپردازی: شهرام خلج، طراح لباس: آذر محمدی، سرپرست گروه کارگردانی: علیرضا صالحی، صدابردار: امیر نوبخت حقیقی، صداگذار: بهمن بنیاردلان، جلوههای ویژه میدانی: آرش آقابیک، فیلمبردار: علی لقمانی، جانشین تولید: فرامرز رضائی، دستیار تهیه: امیرعلی مجلسیراد، منشی صحنه: محسن بهاری و عکاس: مجید طالبی و ریحانه زنگنه. فیلم موسی محصول سیمافیلم است.
ساختار داستان و تنوع در روایت
حاتمیکیا در این فیلم تصمیم به ساخت سه قسمت مستقل از داستان زندگی موسی گرفته است که در هر کدام دورهای از زندگی او به تفصیل بیان میشود. این ساختار به گونهای است که فیلم میتواند هر بخش را به عنوان یک اثر مستقل بررسی کند و در عین حال به روند کلی زندگی حضرت موسی (ع) توجه داشته باشد. استفاده از این شیوه به حاتمیکیا این امکان را میدهد که با پرداخت بیشتر به جزئیات هر دوران، به درک عمیقتری از شخصیت حضرت موسی و چالشهای او دست یابد.
موسیقی و صداگذاری
موسیقی فیلم موسی کلیمالله توسط کارن همایونفر ساخته شده است. موسیقی این فیلم به خوبی توانسته است با حال و هوای تاریخی و مذهبی آن هماهنگ شود. استفاده از قطعات کلاسیک و مذهبی در کنار موسیقیهای ارکسترال، به فیلم رنگ و بوی ویژهای بخشیده است. همچنین، صداگذاری و طراحی صدای فیلم به نحوی است که علاوه بر تاکید بر جنبههای بصری، به خلق فضایی پویا و مؤثر در روایت کمک کرده است.